Zameldowanie cudzoziemca

Wymagane dokumenty i procedura krok po kroku

  • Zameldowanie cudzoziemca będzie Państwu pomocne w przypadku pobytu czasowego lub stałego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej powinien rozważyć zameldowanie na pobyt czasowy najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Inni cudzoziemcy mają obowiązek meldunkowy najpóźniej czwartego dnia pobytu czasowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obowiązek zameldowania na pobyt czasowy powinien być wzięty pod uwagę także przez obywateli Unii Europejskiej, konfederacji szwajcarskiej i EFTA. W przypadku tych osób termin zameldowania liczony jest od dnia przybycia do tego miejsca. Wynika to z zapisów porozumienia o wolnym handlu stron EFTA. Dla obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej obowiązują cię te same zasady meldunkowe.

Pobyt czasowy nieprzekraczający 14 dni zwalnia z obowiązku meldunkowego na terytorium Polski.

Procedurę można przeprowadzić przez internet za pomocą Profilu Zaufanego, jednak wymaga to posiadania elektronicznych wersji dokumentów i zgody właściciela lokalu wyrażonej w formie elektronicznej.

Zamów pomoc w zameldowaniu cudzoziemca

Przeprowadzimy proces od początku do końca reprezentując przed urzędem.

  • Wypełniamy formularze
  • Doradzamy najlepsze rozwiązania
  • Wszystko w jednym miejscu – od A do Z

Notberg jest nową wersją WizaSerwis.

Tak długi pobyt, jak długa umowa lub wiza.

Prosimy pamiętać, że zameldowanie na pobyt czasowy możliwe jest tylko na okres, na jaki cudzoziemiec wykaże dokumenty. Nie będzie on dłuższy niż wiza i umowa najmu – liczy się krótsza data. Np. wiza ważna jest do 30 czerwca a umowa najmu do 10 września, to pobyt czasowy będzie tylko do 30 czerwca. Jeśli wiza ważna do 10 września ale umowa do 30 czerwca, to pomimo ważności wizy, zameldowanie nie będzie dłuższe niż umowa najmu.

W przypadku ruchu bezwizowego ważna będzie pieczęć wjazdu lub inne dokumenty poświadczające możliwość pobytu w Polsce.

Zameldowanie – najważniejsze informacje

Wymagane dokumenty

Do zameldowania potrzebujemy 3 elementów: lokal, dokument tożsamości i legalny pobyt.

  • Wypełniony formularz: „Zgłoszenie pobytu czasowego”.
  • Dokument potwierdzający prawo do lokalu. Wystarczy oryginał jednego z poniższych:
    • Umowa najmu lokalu – proponujemy zadbać o odpowiedni czas na umowie
    • Akt notarialny (jeśli jesteście Państwo właścicielem).
    • Odpis z księgi wieczystej.
    • Decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu – jeśli np. prowadzicie Państwo postępowanie spadkowe, czy innego rodzaju czynności administracyjne związane z nieruchomością.

Dodatkowe dokumenty w zależności od statusu cudzoziemca:

  • paszport
  • dowód osobisty np. dla krajów UE, EFTA
  • karta pobytu
  • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE
  • zgoda na pobyt ze względów humanitarnych, pobyt tolerowany
  • Tymczasowe Zaświadczenie Tożsamości Cudzoziemca (TZTC) – w przypadku osób ubiegających się o ochronę międzynarodową.

Miejsce złożenia dokumentów

  • Zameldowania dokonuje się w urzędzie miasta lub gminy, właściwym dla miejsca zamieszkania.
  • Wniosek o zameldowanie można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.

Opłaty i procedura

  • Zameldowanie na pobyt czasowy jest bezpłatne.
  • Pełnomocnictwo w sprawie meldunkowej również bez opłaty.
  • Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu wynosi 17 zł.
  • Możliwości płatności: karta, gotówka, opłatomat, przelew bankowy (numer rachunku i SWIFT podane).

Dodatkowe informacje odnośnie pobytów

Pobyt czasowy

Prosimy pamiętać, że mamy 2 różne procedury administracyjne. Nie mylmy legalizacji pobytu oraz zameldowania. Błędem jest twierdzenie, że organ gminy zajmuje się zezwoleniami na pobyt. Jest to wyłączna kompetencja Wojewody, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania cudzoziemca. Do wojewody cudzoziemiec składa wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy. Karta pobytu jest dokumentem, który otrzymamy w wyniku pozytywnej decyzji, potwierdzającym możliwość pobytu czasowego w Polsce. Z kolei zameldowanie, czyli rejestracja adresu, jest innym procesem administracyjnym realizowanym w urzędzie miasta lub gminy. Do meldunku, cudzoziemiec musi już posiadać dokument potwierdzający jego legalny pobyt w Polsce (np. ważną wizę, kartę pobytu lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy). Trzeba przedstawić też tytuł prawny do lokalu, np. umowę najmu. Urząd gminy rejestruje fakt zamieszkania pod danym adresem i może wydać zaświadczenie, które jest tylko pisemnym potwierdzeniem dokonania tej czynności. Na pewno nie jest to zaświadczenie lub inny dokument, który umożliwia legalny pobyt.

Pobyt stały

Zezwolenie na pobyt stały to prawo do „bezterminowego” zamieszkania w Polsce. Bezterminowe, ale wydawane na 10 lat i przyznawane przez wojewodę, a nie urząd gminy. Cudzoziemcy mogą uzyskać prawo stałego pobytu po 5 latach nieprzerwanego pobytu a małżonkowie obywateli RP mają krótszy wymóg pobytu w Polsce.

Po uzyskaniu decyzji o pobycie stałym i zamieszkaniu pod danym adresem powstaje odrębny obowiązek meldunkowy. Zameldowania na pobyt stały dokonuje się w urzędzie miasta lub gminy w ciągu 30 dni od dnia zamieszkania. Należy wtedy przedstawić kartę stałego pobytu oraz dokument potwierdzający prawo do lokalu (np. akt własności, umowa najmu).

Obowiązek meldunkowy

  • Obywatele UE i członkowie rodzin muszą zameldować się w ciągu 30 dni od przybycia, jeśli pobyt przekracza 3 miesiące.
  • Obywatele innych państw mają 4 dni na zameldowanie, jeśli pobyt przekracza 30 dni.
  • Potwierdzenie zamieszkania wymaga podpisu osoby z tytułem prawnym do lokalu lub decyzji administracyjnej.

Zameldowanie na pobyt czasowy – podsumowanie

  • Zameldowanie na pobyt czasowy można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika, który musi dołączyć pełnomocnictwo.
  • Obowiązek meldunkowy za osoby nieposiadające pełnej zdolności do czynności prawnych wykonuje przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny.
  • W przypadku wspólnego pobytu członków rodziny lub opiekunów prawnych, zameldowanie na pobyt czasowy może być dokonane wspólnie.
  • Deklarowany okres pobytu czasowego nie może przekraczać legalnego okresu pobytu potwierdzonego dokumentem.

Tematy pokrewne: